A streaming mentheti meg a zeneipart
London, 2018. április 24., kedd (MTI) - A streaming szolgáltatások - köztük a Spotify és az Apple Music - váltak a zeneipar legnagyobb forgalmazóivá. Először szárnyalta túl 2017-ben a steaming-bevétel a CD-s és lemezes bevételt az ágazatban - adta hírül a BBC News kedden.
A streaming ágazat tavaly 7,2 milliárd dollár (1840 milliárd
forint) bevételt könyvelt el. A szolgáltatásokra előfizetők száma
egy év alatt 112 millióról 176 millióra ugrott. A streaming
zeneszolgáltatás felfutásának köszönhetően a lemezcégek már három
egymást követő évben tapasztaltak növekedést 15 évi hanyatlás után.
A globális zeneipart képviselő szervezet, az IFPI adatai szerint
2017-ben a teljes zeneipar 17,3 milliárd dollárt (4422 milliárd
forintot) hozott, míg egy évvel korábban 15,7 milliárd dollárral
(4013 milliárd forinttal) zárták az évet.
Az IFPI ugyanakkor megjegyezte, hogy ez az eredmény még mindig
csak a kétharmada az iparág 1999-es csúcsának, a CD-korszak
delelőjén.
Tavaly a legtöbb lemezt eladó sztárok között volt Ed Sheeran 6,1
millió példánnyal, Taylor Swift 4,5 millió példánnyal és Pink 1,8
millió példánnyal. Az első tíz között szerepel a U2 és Kendrick
Lamar egyaránt 1,3 millió lemezzel, és Bruno Mars egymillió lemezzel.
Az IFPI szerint a legnagyobb feladat továbbra is az, hogy az
olyan közösségi portálok, mint a YouTube és a Facebook megfelelő
kompenzációt nyújtsanak, ugyanis még mindig arra hivatkoznak, hogy a
felhasználók által feltöltött jogdíjas zenés videókért nem terheli
őket felelősség.
"Strukturális hiba van a rendszerben. Nagy az eltérés a között,
hogy mit kezdenek a zenével a platformok és abból mennyit térítenek
vissza" - mondta Francia Moore, a szervezet vezetője.
Az IFPI egy olyan törvényt szeretne elfogadtatni Európában,
amely arra kötelezné ezeket a honlapokat, hogy nagyobb kompenzációt
adjanak a zenészeknek. Moore hangsúlyozta: nagyon remélik, hogy még
a Brexit előtt hatályba lép ez a rendelkezés, ami így Európában és
Nagy-Britanniában is érvényes lesz.
A globális zenei piacon Európában a leglassabb a növekedés.
Tavaly 4,3 százalékos volt, míg Dél-Amerikában 17,5 százalék, az
Egyesült Államokban pedig 12,8 százalék volt a bővülés. Moore
szerint az európai adatot az magyarázza, hogy Franciaországban és
Németországban a rajongók még jobban ragaszkodnak a CD-hez és a
lemezekhez a streaming szolgáltatásokkal szemben.
A leggyorsabban növekedő területek között van Kína, ahol tavaly
35 százalékos volt a streaming-bevétel növekedése, és ezzel a kínai
lett a tízedik legnagyobb zenei piac 2017-ben.
A szakértők szerint a streamingnek köszönhetően hamarosan az
afrikai szupersztárok is betörhetnek a világpiacra. A másik nagy
előretörési lehetőséget pedig a hangra aktiválódó technológia
térhódításában látják. A kutatások szerint ugyanis az
okoshangszórókat jelenleg főleg zenelejátszáshoz használják, ám a
technológia rövidesen átalakíthatja azt, ahogyan zenét hallgatunk
autónkban.