Berlinale - Bogdán Árpád: a Genezis nem egy újabb film a romagyilkosságokról
Berlin, 2018. február 18., vasárnap (MTI) - Nem "cigányfilm" a Genezis, és nem a 2008-2009-es magyarországi romagyilkosságokról szól, hanem egy általános emberi problémáról és arról a reményről, hogy minden tragédia után újra lehet építeni a gonosztól megvédő erkölcsi "tűzfalakat" - mondta Bogdán Árpád a 68. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon (Berlinale) vasárnap, új alkotása világpremierje előtt.
A Genezisben tárgyalt probléma "nem az enyém, nem a tiéd, hanem
mindenkié" - hangsúlyozta a film rendező-forgatókönyvírója a premier
előtt tartott nemzetközi sajtótájékoztatón, hozzátéve, hogy
alkotásának témája nem köthető helyhez, országhoz vagy vidékhez.
Mint mondta, azt akarta megmutatni, hogy milyen döntéseket
hoznak különböző társadalmi rétegekből érkező emberek az életüket
felforgató súlyos események hatására, milyen erkölcsi dilemmákkal
szembesülnek és "hogyan válnak ismét emberré".
A szintén a Berlinalén bemutatott első nagyjátékfilmjéhez, a
2007-es Boldog új élethez hasonlóan a Genezis is a család, valamint
a család hiányának kérdéseit vizsgálja. A reménytelenséget sugárzó
első alkotáshoz képest viszont nagy különbség, hogy "most nem a
sötét mellett tettem le a voksom" - mondta Bogdán Árpád.
A Genezis nemcsak a próbatételt, hanem "a kiutat is megmutatja",
"az újrakezdés reményét" ábrázolja és egy olyan történetet mesél el,
amelyben "az emberek igenis meghoznak pozitív erkölcsi döntéseket,
akkor is, ha nagyon nehéz, ha az egész életet átrajzolja".
Azért, mert "szeretnék hinni egy egyetemes jóban, mint ahogy azt
is tudomásul veszem, hogy létezik az egyetemes gonosz" - mondta
Bogdán Árpád.
A történet középpontjában egy roma kisfiú áll, aki rasszista
terrortámadásban elveszít a családját. A másik főszereplő egy
sikeres ügyvédnő, aki a merénylet ügyében indított eljárás révén
találkozik a fiúval, a harmadik főszereplő pedig egy titokzatos
kamaszlány. Talán soha nem találkoztak volna, ha a merénylők nem
rontanak rá a kisfiú családjára, de a bűncselekmény miatt
összefonódik a sorsuk.
A film többnyire amatőr szereplőkkel készült, a kisfiút játszó
Csordás Milánnak például ez az első alakítása. Az ügyvédnőt alakító
Cseh Anna Marie viszont nemcsak modellként, hanem színházi
színészként és filmszínészként is ismert, szerepelt a többi között
Paolo Sorrentino Ifjúság című filmjében, amely 2015-ben három
kategóriában is elnyerte az Európai Filmdíjat. A művész a Genesis
sajtótájékoztatóján kiemelte, hogy már a forgatókönyv legelső
változatának elolvasása után azonnal elvállalta a szerepet és nagyon
sokat készült, például hónapokig tanulmányozta az ügyvédek munkáját.
"Nagyon közel áll a szívemhez ez a film" - mondta.
Taschler Andrea producer azt emelte ki, hogy a forgatókönyvet
ugyan nemzetközi együttműködéssel fejlesztették, de a finanszírozást
teljes egészében magyar forrásból, a Nemzeti Filmalap támogatásával
oldották meg, így a Genezis három év alatt elkészült, ami a
filmgyártásban gyorsnak számít.
Bogdán Árpád arról is beszélt, hogy a hangzásvilág is fontos a
Genezisben, és nagy büszkeség, hogy sikerült megnyerni zeneszerzőnek
Víg Mihályt, Tarr Béla filmjeinek állandó zenei munkatársát, aki
rendkívüli érzékenységgel közelítette meg "és találta el" mindazt,
amit rendező-forgatókönyvíróként elgondolt.
A Genezist a szerzői filmeket és innovatív zsánerfilmeket
felvonultató Panorama Special szekcióban mutatják be a Berlinalén. A
vasárnap esti világpremier után még négyszer vetítik a fesztiválon.
Magyarországi díszbemutatóját tavasszal, a Titanic Filmfesztiválon
tartják, április 12-től országszerte vetítik majd a magyar mozik.
(FOTÓ)