Deim Pál képzőművészre emlékeznek Szentendrén
Szentendre, 2017. április 25., kedd (MTI) - Kiállítás nyílt In Memoriam Deim Pál címmel kedden a szentendrei MANK Galériában, a tárlaton Deim Pál 17 alkotása látható.
Egy éve halt meg Deim Pál (1932-2016), a kortárs magyar
képzőművészet egyik meghatározó alakja - emlékeztetett köszöntőjében
Hóvári János, a MANK főigazgatója, aki köszönetét fejezte a
családnak a kiállításra kölcsönzött képekért. A tevékeny, nagy
formátumú emberek intenzív nyomot hagynak a közösség életében, és
Deim Pál ilyen volt. Alakjára, személyére sok minden emlékeztet nap
mint nap: a Bükkös patak, amelyről sokat mesélt, a MűvészetMalom,
amelynek kezdeményezője volt vagy a Part Mozi, mely a törzshelye
volt. Amikor több köztéri szobor újjászületett Szentendrén, Bábu
című fekete-fehér szobrát almazöldre festette és a Rügy címet adta
neki. Ebben a gesztusban minden benne volt, ami jellemezte, az
irónia, a szellem, a humor, játékosság, az élet szeretete - mondta.
Imádott Szentendréről beszélni, egy olyan világról, amelynek mi
már csak a foszlányait láttuk - idézte fel egyebek mellett Bukta
Imre képzőművész, aki egyszerre volt tanítvány és barát.
Provinciális képzőművész volt, ragaszkodott Szentendréhez, ahol
a művészeti közélet egyik legmarkánsabb képviselője volt - mondta el
az MTI-nek Szepes Hédi művészettörténész, a kiállítás egyik kurátora.
Még életében felmerült, hogy nagyméretű műveiből a MANK
Galériában nyílna kiállítás, mert a hely adottsága ezt lehetővé
teszi. A mostani kiállításon 17 alkotása látható, közülük
kiemelkedik a Fa című olajfestménye és az elmúlást jelképező Gyász
című akvarellje. Az alkotások zömét az úgynevezett bábuk alkotják,
amelyek különböző művészi kidolgozásban jelennek a meg a kiállításon.
Deim Pál egyik fontos mestere Barcsay Jenő volt, akinek hatására
konstruktivista festő lett, de képei nem csupán jelekkel operáló
absztrakciók: narratívája van, minden munkája az élet fontos
kérdéseiről szól. Másik mesterének Vajda Lajost (1908-1941)
tartotta, harmadiknak Gadányi Jenőt (1896-1960) tekintette - mondta
a kurátor.
A fiatal generációt megtanította a nagyok - Barcsay Jenő, Vajda
Lajos, Kornis Dezső - tiszteletére, de nemcsak művészi útmutatást,
hanem tartást is adott a fiatal művész nemzedéknek, a mentoruk volt.
Összekötő lett nemzedékek között. Kezdetektől támogatta az 1970-es
években megjelent formabontó új-avantgárd szentendrei
művészközösséget. Kezdeményezője volt a Vajda Lajos Stúdió (VLS) és
a Szentendrei Grafikai Műhely létrehozásának és folyamatos
működésének. Mestere lett egy új nemzedéknek: Aknay Jánosnak,
efZámbó Istvánnak, feLugossy Lászlónak, Bereznai Péternek és sokan
másoknak. Szepes Hédi kiemelte: nemcsak hagyományátadásról van szó,
hanem az új formanyelvek kialakításának segítéséről is.
A Kossuth-díjas képzőművész munkássága előtt tisztelgő kiállítás
május 21-ig látható a szentendrei MANK Galériában.