Eötvös Péter vezényli Senza sangue című operáját a Müpában
Budapest, 2018. február 9., péntek (MTI) - Eötvös Péter Senza sangue című operája ihletőjével és előképével, Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című művével együtt látható Káel Csaba rendezésében, Eötvös Péter vezényletével szombaton a Müpában.
Eötvös Péter eredeti szándéka az volt, hogy A kékszakállú herceg
várával közösen mutassák be operáját, ezért úgy komponálta meg a
művet, hogy az előadói apparátus teljes mértékben megegyezik a
Bartók-műben hallhatóval. A darabban számos zenei utalás is
szerepel, valamint úgy komponálta meg a befejezését, hogy
kapcsolódni tudjon A kékszakállúhoz - mondta el Káel Csaba, az
előadás rendezője, a Müpa vezérigazgatója pénteken az MTI-nek.
A zeneszerző Alessandro Baricco olasz író Vértelenül című
novellájából alkotta meg operáját felesége és alkotótársa, Mezei
Mária szövegére. A mű alapjául szolgáló történetben egy felnőtt nő
találkozik azzal a férfival, aki gyerekkorában, a spanyol
polgárháború idején szeme láttára ölte meg családját.
Eötvös Péter a művet tartalmilag úgy kapcsolta A kékszakállúhoz,
hogy az is egy férfi és egy nő viszonyát mutatja be érdekes
pszichológiai megvilágításban, a férfi és a nő lelkének a titkaiba
engedve bepillantást - közölte a rendező, hozzátéve: érdekes a
dráma, mert a bűn és bűnhődés témája a Barrico- és Eötvös-féle
értelmezésben kiegészül a megbocsátással, a megváltás kérdésével. A
mű lényegi kérdést feszeget, hiszen a megbocsátás erős keresztényi
gondolat, az emberi lét fontos része.
A Senza sangue című művet filmszerűen komponálta meg, és ahogy
Bartóknál hét ajtón halad át Judit, Eötvös Péter is hét részre
tagolta a darabját. Hét jelenete van, amelyet mint hét filmjelenetet
kell elképzelni, ezután vágás, és egy kis időugrást követően tovább
folytatódnak a történések - ismertette a részleteket Káel Csaba.
A rendező kiemelte: hálás dolog együtt dolgozni a zeneszerzővel,
hiszen a darab sok titkát meg lehet vele beszélni. Eötvös Péter
fekete-fehér filmként látja operáját, s ehhez kapcsolódva a rendező
a történetmesélést fekete-fehérben igyekszik tartani: az előadás
olyan, mintha filmet látna a néző. A visszaemlékezések filmvetítés
segítségével jelennek meg, ezek momentumait így ki tudták emelni,
"moziszerű az élmény" - hangsúlyozta, hozzáfűzve: A kékszakállú
továbblépés, egy teljesen színes történet, amelyben azt akarják
elmesélni, hogyan próbál a nő a férfi minden érzékszervén keresztül
a szívéig eljutni. Az előadáson a teljes Bartók-mű elhangzik a
prológussal együtt, amely hangfelvételről Mécs Károlytól hallható.
A darabban Vizin Viktória (A nő), Jordan Shanahan (A férfi),
Szántó Andrea (Judit) és Cser Krisztián (Kékszakállú) lép színpadra,
közreműködik a Nemzeti Filharmonikus Zenekar.
A rendező elmondta: nagyon érdekelte Eötvös Péter megközelítése,
hogyan tudja ábrázolni a férfi és a nő viszonyát, még ha ilyen
furcsa szituációban is. Az pedig különösen érdekelte, hogyan tudják
mindezt színpadi-filmes módon bemutatni, hogyan szól egymáshoz a két
darab, s mi lesz az élménye a nézőnek.
Káel Csaba kiemelte: azért is jelentős egy ilyen bemutató, mert
Eötvös Péter korunk egyik legsikeresebb operaszerzője, világszerte
ünnepelt művész. Nagy öröm, hogy a saját darabját mutatja be a
Bartók-művel közösen - amely a 20. század egyik legkiemelkedőbb
magyar alkotása az operaszínpadon - és ő vezényli a Nemzeti
Filharmonikus Zenekart.
A világ is Magyarországra figyel egy-egy ilyen bemutató
alkalmával - jegyezte meg.