Velencei Biennálé - Várnai Gyula, Hajas Tibor és Csörgő Attila munkái a seregszemlén
Budapest, 2017. április 25., kedd (MTI) - Várnai Gyula képzőművész és Petrányi Zsolt kurátor Peace on Earth! (Békét a világnak!) című projektje lesz látható május 13-tól az 57. Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjában, a seregszemle központi kiállításába pedig Hajas Tibor és Csörgő Attila munkái kaptak meghívást.
Magyarország számára több mint száz éve kiemelt fontosságú a
részvétel a világ egyik legnagyobb képzőművészeti seregszemléjén, a
Velencei Biennálén - hangsúlyozta a magyar kiállítás keddi budapesti
sajtótájékoztatóján a kultúráért felelős államtitkár, hozzátéve: a
magyar részvétel szervezése immár a "kortárs magyar művészet
zászlóshajója", a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum (Lumú)
feladata.
Hoppál Péter elmondta, Várnai Gyula és Petrányi Zsolt munkája
azt vizsgálja, mit jelent a világbéke, mit gondoltak erről egykor,
és miként lehet megvalósítani most.
Az idei magyar részvételre a kormány 64,8 millió forintot
biztosít, ezen belül a projekt megvalósítása 23 millió forintot
igényel, a magyar pavilon akadálymentesítésére pedig további 12
milliót fordítottak - számolt be.
Fabényi Julia, a Lumú igazgatója, a Velencei Biennále magyar
nemzeti biztosa felidézte, hogy az idei magyar kiállítás
pályázatának kiírását nagy szakmai érdeklődés kísérte: tizenkét
pályamű érkezett be.
A szakmai zsűri érvényes, korszerű, a kortárs képzőművészeti
trendekre pontosan reagáló, ugyanakkor a magyar pavilonban
kivitelezhető projektet keresett, így esett a választás Várnai Gyula
és Petrányi Zsolt projektjére - jegyezte meg.
Petrányi Zsolt kurátor emlékeztetett arra, hogy a Velencei
Biennálé látogatói viszonylag rövid idő alatt járnak végig rengeteg
kiállítást, így extrém sok információ éri őket, ami a kiállítók
számára nagy kommunikációs kihívás.
A Peace on Earth szlogen ebben a közegben releváns felvetés
lehet, amely megragadhatja a közönség figyelmét - szólt a
kiállításról.
Mint hozzátette, a projekt egy biztató jövőkép lehetőségére
szeretné ráirányítani a figyelmet, azt üzenve, hogy a zavaros
jelenben is lehet helye a pozitív utópiáknak. A kiállítás
referenciaként múltbeli utópiákat használ, azzal a céllal, hogy a
jövő dilemmáira figyelmeztessen - mondta el a kurátor.
A tárlat nyitóeleme az évtizedekig Dunaújváros legmagasabb
épületén magasodó PEACE ON EARTH! neonfelirat, melyet a projekt
keretében újragyártottak, de az installáció része az 1960-70-es évek
mintegy nyolcezer kitűzőjéből épült szivárványinstalláció is.
Várnai Gyula egy 1970-es Stanislaw Lem-interjút is újravágott
úgy, hogy a lengyel író a jelenből feltett kérdésekre válaszol.
Az E-Wars című nyomat bonyolult kortárs összefüggésbe helyezi a
világbéke kérdését: Várnai Gyula a Google információgyűjtő
algoritmusát vetítette ki egy mai háborús felvételre, míg a másik
képsoron a Mindent tudni akarok! című szovjet ismeretterjesztő
sorozat főcíme fut.
A Láthatatlan városok című videoinstalláció városképét ötvenéves
sci-fi illusztrációkból állította össze a művész, az 5 perc című
videomunka mellé pedig az egykori dunaújvárosi óriáskerék egyik
kocsijának replikája került - számolt be Petrányi Zsolt.
Boros Géza, a Velencei Biennálé Iroda vezetője arra hívta fel a
figyelmet, hogy Christine Macel főkurátor az idei Viva Arte Viva
című központi kiállításba beválogatta Hajas Tibor és Csörgő Attila
munkáit is, így évtizedek óta először kerül magyar művészek alkotása
a főkurátori válogatásba.
Velencében Hajas Tibornak a Vető Jánossal az 1970-es évek végén
készített fotótablói lesznek láthatók. A kilenc műtárgyból álló
anyag az Örömök és félelmek című szekcióban szerepel majd; a
szállításról és a műtárgyvédelemről a Lumú gondoskodik - közölte
Boros Géza.
Csörgő Attila munkái a művészet metafizikus megközelítését
kutató, Az idő és a végtelen pavilonja című egységben kapnak helyet
a november 26-ig nyitva tartó Velencei Biennálén.
(FOTÓ)