Félidejénél jár Bergendy Péter Post Mortem című filmjének forgatása
Budapest, 2019. január 29., kedd (MTI) - Félidejénél jár Bergendy Péter Post Mortem című kísértethorrorjának forgatása. A rendező és a főszerepet alakító Klem Viktor a felvételek falusi helyszínéül szolgáló, dermesztően hideg szentendrei skanzenben mesélt az MTI-nek a produkcióról.
A Post Mortem közvetlenül az első világháború után, a
spanyolnáthajárvány idején játszódik egy faluban, amelynek különösen
sok a halottja. Erre a vidékre érkezik Tomás, a post mortem-fotós
(Klem Viktor), aki családjuk körében fényképezi az elhunytakat. A
kísértetjárta faluban élő kislány, Anna (Hais Fruzsina) Tomás
segítségét kéri, és ketten szállnak szembe a szelleminvázióval.
"Negyvenegy nap alatt vesszük fel ezt a bonyolult és akcióval
teli történetet, most vagyunk túl a felén, de még mindig akadnak
olyan szereplők, akikkel először találkozom a forgatáson" - mondta
Bergendy.
A csaknem kétórás, szélesvásznú filmet digitális kamerával
veszik fel, a technikai felszerelésen nem, inkább a forgatási napok
számán spóroltak, hiszen ideális esetben 50-60 nap kellett volna.
Sok a hosszas előkészítést igénylő akciójelenet, és a kísértetfilm
hangulatának megteremtésére is időt kell szánni. "A párbeszédes
jelenetek pörögnek, de a horrorhangulatot és -világot létrehozni
nehezebb, mint gondoltam" - jegyezte meg a rendező.
Mint mondta, szokás szerint egy kamerával dolgozik, csak néhány
különleges jelenethez hívtak több kamerát, köztük egy olyan tüzes
akciófelvételhez, amelyet nem tudnak megismételni.
A kísértetfilm szellemei és számos egyéb különleges effektus
majd az utómunka alatt születik meg, a forgatáson csak jelzésszerűen
tűnik fel. "A film kreatív producere és egyúttal alkotótársam,
Hellebrandt Gábor az, aki fekete ruhába öltözve lejárja a
kíséretetek útját. Mellette Ladányi Andrea mozgására építjük majd a
szellemek mozgását. A balettmester és koreográfus, a Győri Balett
egykori vezető táncosa alakítja a filmben azt a rokont, akivel a
kislány, Anna együtt él. A kísértetek mozgását egyébként Egon
Schiele képei inspirálták" - magyarázta a rendező.
A forgatást a hideg mellett a hóhelyzet is nehezíti. "A történet
ugyan télen játszódik, de úgy terveztük, hogy nem havas tájban, mert
azt mesterségesen létrehozni nagyon drága. Nem jött jól, hogy közben
mégis leszakadt a hó, mert a jelenetek egyik fele addig már
leforgott. Ezen úgy tudunk segíteni, hogy majd veszünk fel olyan
snitteket, ahol elered a hó, ami megmagyarázza a havas helyszínt" -
magyarázta.
A falusi világ megteremtéséhez a Felvidéken is találtak jó
helyszínt - idézte fel Bergendy -, de erről le kellett mondania a
produkciónak, mert nagyon költséges lett volna. Két hely maradt a
döntőben: Nyíregyháza és Szentendre, s végül azért is választották
az utóbbit, mert közel van Budapesthez, ahol a szereposztás
színészei dolgoznak.
A stáb több mint hat hetet tölt a skanzenben, külső és belső
jeleneteket vesznek fel, ám egyes belsők díszleteit majd stúdióban
építik fel. Fóton is készülnek külső díszletes felvételek, mert a
skanzenben nem lehet tüzet rakni, nem világíthatnak a korszakra
jellemző fáklyákkal. Megfordulnak még néhány látványos külső
helyszínen, Sóskúton, Budaörsön és a Pilisben is - számolt be róla
Bergendy.
A film elején egy fronton játszódó és egy vásári jelenet teremti
meg a kor hangulatát. "Az első világháborús jelenet csupán
félperces, de másfél napig forgatjuk. Aztán jön a falu, a maga
kihaltságával. Nem azért nem népesítjük be, mert ne lennének
statisztáink, hanem azért, hogy elhagyatott hangulatot árasszon. De
az atmoszféra megteremtésében a kellékekkel, a jelmezekkel, a magyar
paraszti, kisvárosi ruhákkal is próbálunk autentikusak lenni" -
magyarázta.
Bergendy a negyedik egészestés filmjéhez is olyan színészeket
válogatott - Anger Zsolt, Hámori Gabriella, Schell Judit - akikkel
már dolgozott. "Hűséges típus vagyok, Klem Viktor új a csapatban, de
nagyon örülök, hogy őt választottuk a főszerepre" - mondta.
Klem Viktor már több zsánerfilmben, köztük A Viszkisben
dolgozott korábban. "A negyedik filmemből a negyedik műfajt
csinálom, ebből a szempontból szerencsés vagyok" - mesélte a színész
az MTI-nek az esti forgatásra készülődve a skanzen egyik
parasztházában.
"Gimnazistaként iszonyatosan féltem a Halloween-sorozat Michael
Myersétől. Aztán a Színművészeti Egyetemen egy maszkmester
elkészítette mindenkinek az arcmását fehér maszkkal, ami újból
előhívta ezt a rossz emléket. Bergendy Péternek beszéltem is a
félelmeimről. És arról is, hogy mióta forgatunk, történt velem
otthon néhány olyan misztikus pillanat, amire nincs magyarázat,
hacsak az nem, hogy hazajött velem egy-két képzeletbeli, láthatatlan
kolléga" - idézte fel a horrorral kapcsolatos élményeit.
Hozzáfűzte, hogy őszintén örül a rendezővel való találkozásnak,
megnyugtató vele dolgozni. "Tudniillik pont annyit mond, pont annyit
mutat és úgy vezet rá egy jelenetre, ahogy arra szüksége van egy
színésznek, emellett éppen annyi szabadságot és önállóságot is
enged, amire viszont nekem személy szerint van igényem. Szinte
mindenről konkrét elképzelései vannak, de vállalja azt is, ha
valamiről nincs. Olyankor odajön, belenéz a szemembe, és azt mondja:
akkor ezt most találjuk ki, hogy legyen" - mesélte.
Az Annát alakító Hais Fruzsina remek partner - árulta el Klem
Viktor. Mint mondta, már forgatott gyermekszereplőkkel, de Fruzsina
tehetségét, intelligenciáját és humorát egészen különlegesnek
tartja. "Olyan érett és megbízható, mintha egy felnőtt kollégával
dolgoznék" - dicsérte.
Az első magyar horrorfilm a Magyar Nemzeti Filmalap 600 millió
forintos támogatásával, a Szupermodern Filmstúdió gyártásában
készül, producere Lajos Tamás és Köves Ábel. A Post Mortem várhatóan
2020-ban kerül a mozikba.