Visszakerülhet eredeti tulajdonosához a II. világháború idején eltulajdonított két Waldmüller-portré
Bécs, 2019. április 15., hétfő (MTI) - Visszakerülhet eredeti tulajdonosához a II. világháború idején eltulajdonított két Waldmüller-portré. A család a háború vége óta küzdött azért, hogy visszaszerezze az egykor a családi gyűjtemény részét képező képeket - számolt be az esetről hétfőn az osztrák sajtó.
A néhai neves orvos és műgyűjtő, Anton Löw lánya, Gertrude
Felsövanyi-Löw 1939-ben elmenekült Ausztriából; először Belgiumba,
onnan Kaliforniába ment. A vagyon, benne az értékes műtárgyak
kezelésével egy ismerősét, Anna Seitlét bízta meg. Az ismerős
azonban visszaélt megbízója jóhiszeműségével és a saját érdekei
szerint járt el. Több festményt, többek között Ferdinand Georg
Waldmüller Magdalena Werner portréja, továbbá Johann Werner című
portréját a Wolfrum Galérián keresztül 5400 birodalmi márkáért
eladta a Belvedere Múzeumnak.
Az egykori tulajdonos, Gertrude Felsövanyi-Löw a II. világháború
után visszakövetelte a két festményt. A múzeum azonban
dokumentumokkal igazolta, hogy egy Christine Mörke nevű személy 7400
birodalmi márkát kapott a képekért. Később Bruno Grimschitz, aki a
háború éveiben volt a múzeum igazgatója, bevallotta, hogy a név és
az összeg nem felel meg a valóságnak; a két összeg különbözetét,
vagyis 2000 márkát az általa létrehozott "fekete alapba" helyezte,
ebből pedig olyan művészeket támogatott, akik a Harmadik
Birodalomban nem részesültek támogatásban. Noha vitathatatlan volt,
hogy Gertrude Felsövanyi-Löw a két festmény jogos tulajdonosa, a nő
a világháborút követő években sem kapta vissza a képeket.
Most azonban úgy tűnik, megoldás születhet az ügyben. A múlt
héten a kancelláriához tartozó, a kulturális javak
visszaszolgáltatásával foglalkozó tanácsadó testület azt javasolta:
adják vissza a festményeket az eredeti tulajdonosnak. Ezzel a
javaslattal a testület felülbírálta 2001 januári ajánlását.
A restitúciós bizottság úgy döntött, hogy vissza kell adni az
Ephrussi családnak is Franz Adam Tábori jelenet 1848-ban
Olaszországban című festményét is, amelyet a Hadtörténeti Múzeumban
őriznek. Az indoklás szerint a képnek a múzeum általi megvásárlása
1950-ben azzal szoros összefüggésben történt, hogy a műemlékvédelmi
hivatal nem engedélyezte a műalkotás kivitelét az országból.