Vírusvédelmi cég: minél okosabb egy játék, annál veszélyesebb lehet adatvédelmi szempontból
Budapest, 2016. december 22., csütörtök (MTI) - A G Data német vírusvédelmi cég arra figyelmeztet, hogy minél okosabb egy játék, annál veszélyesebb lehet adatvédelmi szempontból, a személyes adatokat a gyártók például marketingcélokra használhatják.
Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményben a társaság
példaként egy amerikai fogyasztóvédelmi esetet említ, amelyben
kisgyerekeknek szánt játékokról derült ki, hogy túl sok személyes
adatot gyűjtenek és továbbítanak külső szolgáltatóhoz. A brit
Genesis Toys által gyártott és világszerte forgalmazott egyes okos
játékok adatokat gyűjtenek a szülők és gyermekek nevéről, kedvenc
ételéről, iskolájáról, kedvenc tévéműsoráról és játékáról. Emellett
az interaktív robotok és babák olyan információt is feldolgoznak,
mint a saját GPS-koordinátájuk, valamint hangfelvételeket
továbbítanak harmadik fél által üzemeltetett szerverekre.
A gyártó elmondása szerint az adatgyűjtésre a játékok működése
érdekében van szükség, mivel azokat mobiltelefonra vagy tabletre
letöltött alkalmazással, esetenként hanggal, gesztusokkal lehet
irányítani, valamint tulajdonosukat és szüleiket a nevükön
szólítják, és a gyermek preferenciái szerint társalognak, játszanak
vele. A hangfelvételeket a gyártó egy felhőszolgáltatónak
továbbítja, amely a parancsok valós idejű elemzése után visszaküldi
a megfelelő válaszokat. Egyéb hangalapú szolgáltatások - mint a Siri
vagy Cortana virtuális asszisztensek - is hasonlóképpen működnek,
azonban a mobiltelefon vagy tablet nem rendelkezik elegendő
számítási kapacitással a hangfelvételek valós idejű feldolgozásához.
Az adatok továbbítására, feldolgozására vonatkozó leírás
megtalálható a használati feltételekben, mindazonáltal a szerződési
feltételek rögzítik, hogy a hangfelvételeket feldolgozó Nuance
vállalat marketingcélokra is használhatja az adatokat. Így nem
meglepő, hogy a baba egy adott vidámparkba hívja a gyermeket -
kommentálta az esetet a vírusvédelmi cég. A G Data közleményében
egyúttal felhívta a figyelmet arra, hogy minden, az internetre
kötött tárgy felhasználható kémkedésre vagy személyes információk
megszerzésére. A cég felidézte, hogy egy másik játékgyártó, a Vtech
szervereiről tavaly több ezer gyermek adata szivárgott ki, a cég az
incidens után módosította az általános szerződési feltételeit, és a
hasonló esetek felelősségét a szülőkre hárította. Az interaktív
Hello Barbie gyártóját, a Mattelt pedig tavaly karácsonykor azért
kritizálták, mert nem kellőképpen titkosítva továbbította az
adatokat a felhőbe.