Antonio Pappano: a legfontosabb megmutatni egy zenemű dramaturgiáját
Budapest, 2016. szeptember 27., kedd (MTI) - Rossini, Saint-Saëns és Csajkovszkij művei szólalnak meg a római Santa Cecilia Akadémia Zenekarának előadásában kedd este a Müpában Antonio Pappano vezényletével; a világhírű karmester az MTI-nek elmondta: a szimfonikus zenében is jól tudja kamatoztatni operadirigensi tapasztalatait.
A londoni Covent Garden opera és a Santa Cecilia Akadémia
Zenekarának zenei vezetőjeként is ismert karmester felidézte, hogy
eddig mindössze egy alkalommal lépett fel Budapesten, sok évvel
ezelőtt.
Antonio Pappano elmondása szerint most a római zenekar élén
különleges programmal tér vissza a magyar fővárosba: Prágát, Veronát
és Bécset is felölelő turnéjukra két műsorral készültek,
mindegyikben egy-egy szimfóniával - Saint-Saënstól, illetve
Csajkovszkijtól -, itt azonban mindkettőt eljátsszák, kiegészítve
Rossini Hamupipőke-nyitányával.
Két romantikus szimfóniáról van szó, de két egészen különböző
zeneszerzőtől, még ha Csajkovszkijra nagy befolyást gyakorolt is a
francia kultúra - hívta fel a figyelmet.
Antonio Pappano operakarmesterként lett világhírű, de 2005 óta
vezeti a Santa Cecilia Akadémia Zenekarát is. Mint elmondta, a
szimfonikus zenében is fontos megmutatni a darab dramaturgiáját. A
karmester feladata azonban minden műfajban hasonló: összhangba kell
kerülnie a zenekarral, és megkeresni a zenészekkel a közös
kifejezésmódot - vallja az olasz családban Angliában született, majd
az Egyesült Államokban felnőtt karmester.
Antonio Pappano felidézte, hogy több mint tíz éve kezdődött
"rendkívül komplex" kapcsolata a Santa Cecilia Akadémia Zenekarával.
"Csodálatos dolog számomra egy olaszt zenekart vezényelni, mert
közben kulturális értelemben otthon érzem magam: rendkívül hasonló a
gondolkodásunk és a zenei kifejezésmódunk" - árulta el, hozzátéve:
ami egyedülálló a római együttesben, az a kiválóság iránti hatalmas
elkötelezettség.
Olaszország első számú szimfonikus zenekarát, az 1908-ban
alapított világhírű együttest olyan maestrók formálták a világ egyik
legjobbjává, mint Leonard Bernstein és Jurij Tyemirkanov
tiszteletbeli karmesterek, Giuseppe Sinopoli és Igor Markevitch
zeneigazgatók, valamint a 2005 óta ezen a poszton álló
sztárdirigens, Antonio Pappano.
A másfél évtizede a londoni Covent Garden opera zeneigazgatói
posztját is betöltő muzsikus, a Royal Philharmonic Society
Aranymedáljának 2015-ös díjazottja a romantikus repertoár egyik
legavatottabb és legelismertebb előadóművésze. Vele rögzítette az
olasz zenekar Csajkovszkij három utolsó szimfóniáját, így a
nosztalgikus keringőjéről és elégikus lassú tételéről nevezetes V.
szimfóniát, amely a keddi koncerten is hallható lesz.
Rossini Hamupipőkéjének nyitánya könnyedsége, energikussága
miatt a koncertprogramok és a közönség kedvelt darabja. Az est során
elhangzik Saint-Saëns éppen százharminc éve befejezett, Liszt Ferenc
emlékének ajánlott, III. szimfóniája is, amely az Állatok farsangja
című sorozatot is jegyző komponista életművének csúcspontja.
Érdekessége, hogy a szimfonikus zenekarban ezúttal billentyűs
hangszerek, például zongora is szerepet kaptak, valamint az alcímben
jelzett orgona, amely különleges színt kölcsönöz a remekműnek.