Nincsenapám, seanyám címmel tart bemutatót a Kolibri Színház
Budapest, 2016. szeptember 26., hétfő (MTI) - Nincsenapám, seanyám címmel tart bemutatót pénteken a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház; a Kolibri Pincében látható előadásban a nézőtér és a játéktér nem válik el, "a nézők a főszereplő szobájában ülnek majd".
A Szabó Borbála darabjából született új ifjúsági előadást
Vidovszky György rendezésében láthatja a közönség - olvasható a
színház MTI-hez eljuttatott közleményében.
Mint írják, a történet tinédzser hősnője látszólag
problematikus, rossz tanuló, szabad szájú kamasz, aki a szülei
válása után magányossá válik. A felnőttek vergődései és önzői
játszmái háttérbe szorítják a lány felnőtté érésének legérzékenyebb
időszakát, így ő saját képzelt világába menekül. Magányában csak két
hű macskájára, Dezsőre és Fricire számíthat, akik cseppet sem
hétköznapi módon viselkednek: cigarettáznak és irodalmi művekből
idéznek, főleg Kosztolányi és Karinthy írásaiból.
Vidovszky György nem először állítja színpadra Szabó Borbála
művét, a Stúdió K-ban három éve már megrendezte a darabot. A
közleményben Vidovszky Györgyöt idézik, aki elmondta: középiskolai
magyar tanárként úgy érezte, hogy amint az irodalmat tantárgynak
tekinti, egyre távolabb van a lényegtől, és egyre kisebb az esélye
megértetni a diákokkal, miért jó olvasni.
A rendező tapasztalata szerint az irodalmi tananyag nagy része
nem találkozik annak a korosztálynak az érdeklődésével, amelyik
korcsoportnak azt szánják. Mint mondta, Szabó Borbála darabja
számára az irodalom erejéről szól, sok humorral, egy lány sorsán
keresztül, aki éppen pótvizsgára készül magyarból. Közben a
szétesett családja egyre elviselhetetlenebbül telepszik az életére.
Egy kiút van, és az pont a könyvekben rejlik - mondta.
A darab hősnője rengeteget olvas, és amit olvas, az életének
részévé válik. Minden külső elvárással dacolva a maga módján érti,
szereti az irodalmat. Számára egy vers nem kielemezhető, a tankönyv
által sulykolt panelekkel elmondható fikció, hanem a legbelsőbb
érzéseit tükröző, megélt valóság. Mindez felveti annak a kérdését,
hogy az irodalom meddig társ és segítség, és honnan kezdve menekülés
vagy egyenesen önmagunk kizárása a valóságból.
A közleményben a szerzőt, Szabó Borbálát is idézik, aki szerint
a művészet mindig magában hordozza a szétesés, a megőrülés
lehetőségét, ettől a történet hőse is fél. Másrészt az irodalom
segít megérteni, megírni a saját regényünket, amelyben mi vagyunk a
főszereplők. "És amit már megírtunk, azt már látjuk is kívülről,
röhögünk vagy sírunk rajta. De már nem szed szét" - fogalmazott.
Vidovszky György elmondta, hogy ez a produkció teljesen más lesz
mint korábbi rendezése. Erőteljesebb a lány képzeletbe menekülő
világa, amelyben különös irodalmi alakok tűnnek fel. Élő zenét
használnak, a színészek muzsikálni fognak az előadásban. "A történet
közöttünk játszódik, nem választjuk el mesterségesen a nézőteret a
játéktértől, a nézők a főszereplő szobájában ülnek majd" - mondta.
Az előadáshoz feldolgozó drámafoglalkozás is kacsolódik,
amelynek témája a gyermekkori illúziók elvesztése, a tinédzserkori
magány, magárahagyatottság észlelése, és az abból vezető kiút
megtalálása - idézik Gyevi-Bíró Eszter drámapedagógust, az előadás
mozgástervezőjét. "Fókuszában az a kérdés áll, hogy vajon mi - vagy
ki - segíthet a (kényszerű) önállósodás felé vezető folyamatban,
döntésekben" - mondta.
Az előadás zenéjét Monori András szerezte, a díszlet- és
jelmeztervező Mátravölgyi Ákos. A produkcióban Nemes Anna, Tóth
József, Erdei Juli, Szanitter Dávid, Ruszina Szabolcs, Krausz Gábor,
Bodnár Zoltán, Farkas Éva és Megyes Melinda játszik.
A Nincsenapám, seanyám című előadás október 3-án és 6-án,
valamint november 21-én, 22-én és 23-án is látható a Kolibri
Pincében.