Rockoratórikus passió készült Händel művéből
Budapest, 2017. április 1., szombat (MTI) - Rockoratórikus passió készült Händel Messiás című művéből Várkonyi Mátyás Erkel Ferenc-díjas zeneszerző hangszerelésében és rendezésében, a Messiás.ma című darabot április 25-én láthatja a közönség a Müpában.
Az oratórium, a passiójáték mint színpadi történés, valamint a
rock és a barokk zene összegyúrásáról, együttlétezéséről van szó a
színpadi hatás elérése érdekében - mondta el Várkonyi Mátyás, a
produkció megálmodója, rendezője, hangszerelője, dramaturgja és
karmestere, a Rock Színház egykori alapítója és igazgatója az
MTI-nek.
A barokk hangzást a Liszt Ferenc Kamarazenekar és az Új Liszt
Ferenc Kamarakórus képviseli, míg az oratórium klasszikus vonulatát
a négy vezető szólista, Rácz Rita (szoprán), Balogh Eszter (alt),
Csengeri Attila (tenor) és Gábor Géza (basszus) reprezentálja.
"Teljesen megmarad a hangzás, amit az eredeti mű ad, csak meg
lesz fűszerezve néhány más alkotóelemmel" - hangsúlyozta Várkonyi
Mátyás, hozzátéve: az előadásban többek között elektromos dob,
elektromos fúvós, szaxofon és szintetizátor is szerepel, továbbá
hangfájlokat is belecsempészett.
Elképzelése szerint a mű egy színpadi zene, amit elő lehet adni
úgy, hogy közben történnek a dolgok, s ezeket támasztja alá, erősíti
a muzsika. Minden egy térben történik, hiszen a színészek, énekesek
és táncosok is ugyanazon a színpadon vannak, mint a főszereplő
zenekar és kórus - mutatott rá.
A darab közreműködői között lesz Horváth Charlie és Karácsony
János - James, Malek Andrea, Csuha Lajos, Földes Tamás, Makrai Pál
és Szemenyei János. A Rock Theater Band közreműködésével olyan
hangszerek, hangzások és elektronikus effektek is kerülnek a műbe,
amelyekkel izgalmas crossoverszerű zenei világ jön létre. A
koreográfiát Fodor Zoltán készíti, az előadást mozgással és tánccal
az Inversedance - Fodor Zoltán Társulat tölti meg,
gyermekszereplőként Kaszás Dániel is közreműködik. A produkció
jelmeztervezője Horváth Kata.
Händel Messiása a legnépszerűbb barokk oratórium, s a reformáció
500. évfordulója alkalmából megrendezett emlékév alkalmat ad arra,
hogy "átmozgassuk" - fogalmazott Várkonyi Mátyás, kiemelve: a műben
kifejezetten érték a barokk, amitől nem fog elszakadni, viszont
dramaturgiailag átrendezi, a mába helyezi a művet.
Ha az ember szétszedi és jobban belelát a műbe, akkor kiderül,
hogy különálló dalokból áll, amelyek önállóan is megállják a
helyüket. Mindez megfelel a mai világ komponálási technikájának -
hangsúlyozta. Felidézte egy barokk alkotó gondolatait, amely
szerint ha nem változtatunk, nem veszünk át egymástól dolgokat és
nem dolgozunk rajta saját korunknak megfelelően, akkor a zene nem
fejlődik.
A Messiás.ma című átdolgozás hagyományos és mai, elektronikus
hangszerekkel kombinált rockoratorikus passió, amelyben a bibliai
szöveg új, magyar fordításban hangzik el.