Huszárlépésben - Sam Havadtoy kiállítása a Ludwig Múzeumban
Budapest, 2018. július 12., csütörtök (MTI) - Sam Havadtoy festőművész New York-i éveit állítja középpontba a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum Huszárlépésben címmel péntektől látható kiállítása.
Sam Havadtoy tárlata nagy eseménye a Ludwig idei programjának:
nem "emlékműszerű" kiállítás, de nem is szorítja be a Havadtoyt
egyetlen műfajba - mondta el a tárlat csütörtöki sajtóbejárásán a
múzeum vezetője.
Fabényi Julia kiemelte: Sam Havadtoyé izgalmas és rendkívül
sokrétű életmű, ez a rétegzettség pedig minden egyes munkájában
megjelenik. "Több, mint festészet, több, mint szobrászat;
intelligensen szórakoztató és intelligensen minőségi" - méltatta a
magyar származású, londoni születésű alkotó életművét.
Nemes Attila kurátor hangsúlyozta, hogy a Ludwig Múzeumban
bemutatott anyag Sam Havadtoy New York-i éveire, művészbarátságaira,
az amerikai metropoliszban őt ért hatásokra, koncentrál.
A Havadtői Sámuel néven 1952-ben Londonban született művész
1972-ben érkezett New Yorkba, ahol belsőépítészként kezdett
dolgozni. Ennek köszönhetően ismerte meg John Lennont és Yoko Onót,
akik megbízásaikkal és barátságukkal megnyitották számára az utat a
vezető művészeti körökbe. Ezekből az együttműködésekből hamarosan
önálló javaslatok is születtek, így készült el például Keith Haring
kiállításon is bemutatott, kétszárnyú oltára is.
Sam Havadtoy felidézte, hogy a tárlat egyik legfontosabb egysége
a Yoko Onóval való kapcsolata köré épül és fő motívuma a sakk, amely
húsz évvel későbbi elválásuk metaforája is lett. A játszma című
sorozat a sakktörténelem egyik leghíresebb játszmáját, a Bobby
Fischer-Szpasszkij partit idézi fel, külön képeken megörökítve a
mérkőzés mind a 41 lépését.
Havadtoy művészetére jellemző az elfedés, a becsomagolás, az
elrejtés motívuma: kedvelt anyaga a csipke, melyet számtalan művéhez
felhasznál. Az Ajtók című sorozatban például 14 csipkével fedett
budapesti ajtó idézi meg a keresztút stációit, 53.13 című munkájának
alaprétegét Yoko Ono egyik festménye képezi, a Four Seasons sorozat
japán erotikus metszeteket dolgoz fel, de a kiállításban látható
híres, csipkével beborított Fiat 500-asa is.
Az apró népautó egykor az "olasz álom" megtestesítőjének
számított, Walt Disney klasszikus figurái pedig az amerikai
identitás fontos részét képezik, Sam Havadtoy ezért a
Disney-mesefigurákhoz is gyakran visszatér: külön terem sorakoztatja
fel Miki egér-feldolgozásait.
A játékosság fontos eleme a tárlaton először látható, hatalmas
szőnyegnek is (A szeretet emléke), de Havadtoy számos más alkotó,
többek között de Kooning, Andy Warhol vagy André Kertész előtt is
egyéni hangon tiszteleg.
Sam Havadtoy kiállítása szeptember 2-ig látható a Ludwig
Múzeumban, míg a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrumban a művész
friss munkáiból, a Makláry Kálmán Galériában pedig nyomataiból
nyílik a napokban tárlat.
(FOTÓ)