Hat év után visszatér Leonardo da Vinci fiatalkori remekműve az Uffizibe
London, 2017. február 23., csütörtök (MTI) - Hat évig tartó restaurálás után visszatér Leonardo da Vinci Háromkirályok imádása című fiatalkori remekműve a firenzei Uffizi Képtárba, ahol idén láthatók lesznek a közép-olaszországi földrengések területéről kimenekített műalkotások, valamint Szergej Mihajlovics Eizenstein szovjet filmrendezőnek az olaszországi reneszánsz inspirálta rajzai is.
Leonardo da Vinci (1452-1519) a firenzei San Donato a Scopeto
kolostor oltára számára készítette a festményt, amelyet 1482-ben
félbehagyott, amikor a milánói udvarba költözött. Az alkotás a
Mediciek kezébe került, akiknek magángyűjteménye szolgáltatta később
az Uffizi Képtár alapját - írta a The Art Newspaper című kulturális
hírportál.
A kolostorba végül Filippino Lippi festménye került, amelyet ma
az Uffiziben láthatnak az érdeklődők, hamarosan ismét Da Vinci
fiatalkori remekművének társaságában.
A 246-szor 243 centiméteres Leonardo-festmény a 15. század egyik
leggyakoribb témáját, a gyermek Jézus születését és a három
napkeleti bölcs Betlehembe érkezését dolgozta fel. Kortársaihoz
képest azonban Leonardo újított is: a kép közepén levő Szűz Máriát
és gyermekét számtalan alak, közöttük lovas harcosok veszik körbe,
és a festményen építkezés és természeti táj is látható.
Az addigra már teljesen megbarnult, "láthatatlan" képet 2011-ben
vitték el a világhírű Opificio delle Pietre Dure (OPD) firenzei
restaurátorlaboratóriumba, ahol az első egy évben a kép állagának
felmérése folyt. Az elmúlt hat év eredményét március 28. és
szeptember 24. között vehetik szemügyre az érdeklődők.
Ugyancsak megmentett alkotások lesznek a főszereplői az
intézmény március végétől látható másik új kiállításának is. A
tárlaton a közép-olaszországi Marche tartományt sújtó tavalyi
földrengésekben megrongálódott templomokból és múzeumokból
kimenekített műalkotások kapnak helyet. A művek a középkor és a 18.
század közötti időszakból származnak. A belépők árának egy részéből
a földmozgások sújtotta területek kulturális örökségeinek
helyreállítását támogatják.
Az Uffizi Képtár igazgatója, Eike Schmidt szerint az intézmény
három olyan kiállítással zárja az évet, amelyek a képtár
gyűjteményéhez valamilyen módon kötődő "forradalmárokra" fókuszálnak.
Az egyik ilyen személy Luther Márton, akit idősebb Lucas Cranach
tett halhatatlanná; a másik Leopoldo de' Medici bíboros, akinek
magángyűjteményét még ma is őrzi az Uffizi; nem utolsó sorban pedig
Eizenstein, akinek az olaszországi reneszánsz művészet iránti
rajongása kerül terítékre.